בניין שהוא מורה

A Building Can Be a Teacher

דיויד אור, ראש התכנית ללימודי הסביבה בקולג' אוברלין באוהיו מבין שאנשים צעירים לומדים מכל מה שהם עושים וכל מה שסביבם. אפילו מבניינים.

לכן הוא התחיל לחשוב על המבנה שבו הוא מעביר את הרצאותיו. "זהו בניין עם מבנה ריבועי והרבה קוים ישרים" הוא כתב במאמר לכתב עת ביולוגי. "עבור משתמשי הבניין, השאלה כיצד מקררים או מחממים אותו, כיצד מאירים את הכיתות ומה המחיר לעולם ולסביבה היא תעלומה מוחלטת. אין שום רמז למקורות החומרים שמהם הוא נבנה".

הבניין סותר לחלוטין את המסר שאור מעביר בשיעוריו "ראשית הוא מספר לנו שמקומיות (Locality) אינה חשובה. שום דבר בבניין אינו מספר על המקום שלו בדרום-מזרח אוהיו, עד לא מזמן שטח עצום של אדמת יער בוצית."

"שנית, כיון שהבניין בזבזני באנרגיה הוא מספר למשתמשים בו שאנרגיה היא זולה ונמצאת בשפע וניתן לבזבז אותה ללא מחשבה על המחר. "

שלישית, לסטודנטים שלומדים כאן אין שום מושג על החומרים שמהם נבנה הבניין. לא ידוע מי היה במורד הזרם או עם כיוון הרוח כאשר שאבו מהבאר, כרו מהמכרה, או ייצרו במפעל את החומרים האלו, ואיפה החומרים האלו יושלכו עם סיום השימוש בהם.

השיעור החשוב ביותר שנלמד כאן הוא חוסר תשומת לב, מסיים אור. כמה שתנסה ללמד שאנחנו מעורבים ברקמה רחבה של חיים וסביבה, תכנון אדריכלי סטנדרטי מספר סיפור אחר לגמרי. אין שום קשר נראה לעין במבנה הזה או כל מבנה אחר בקמפוס לנושאים הרחבים יותר הקשורים לשינוי האקלים, הדרדרות המגוון הטבעי, והתפוררות רקמת החיים על כדור הארץ. הסטודנטים מסיקים שנושאים אלו אינם ממש מציאותיים, או שאינם ניתנים לפתרון ולשינוי, או שהם מתרחשים במקום אחר.

דיויד אור החליט שהוא רוצה ללמד בבניין שלא סתר לחלוטין את מה שהוא מלמד. כיון שהוא מחנך דגול, הוא שיתף את תלמידיו במסע החיפוש. ב 1992 הוא פתח קורס שמטרתו תכנון בניין חדש למחלקה ללימודי הסביבה באוברלין. הסטודנטים עבדו עם כתריסר ארכיטקטים, ביקרו סוגים שונים של בניינים, קראו ספרות, שקלו שיפוץ של בניין קיים, ובסוף ניסחו רשימה של עקרונות להקמת בניין חדש.

אלו קריטריונים קשוחים, הבניין צריך -

· להוציא מים באותה רמת ניקיון כמו המים שנכנסים אליו

· לייצר יותר חשמל ממה שהוא צורך

· לא להשתמש בשום חומר הידוע כמסרטן, גורם לבעיות הורמונאליות, נזק לנשים בהריון, או בעיות בריאותיות אחרות.

· להיות יעיל מאוד בשימוש בחומרים ואנרגיה

·להשתמש בחומרים שיוצרו בצורה מקיימת

·מוקף בנוף המקדם ומדגים מגוון ביולוגי

·לעמוד בתקנים מחמירים של עלויות בניה ותחזוקה (Full-cost).

שום דבר מכוער, מבחינה אנושית או אקולוגית הסטודנטים ביקשו. לא היום ולא בעתיד השימוש בבניין.

הסטודנטים בפירוש למדו הרבה, אבל מכללות אינן מחויבות לבצע את מה שהסטודנטים בכיתה מחליטים עליו. ניתן לשער איך הנהלת הקולג' הגיבה לתכנית הזו.

אבל באותו זמן נשיא המכללה התחלף. אור והסטודנטים, יחד עם כמה משרדי אדריכלים, הכינו פרזנטציות מעוררות השראה. לבסוף קיבלו רשות לצאת לדרך בתנאים כמעט בלתי אפשריים:

התכנון והרישוי צריכים להסתיים בתוך שנתיים. הם צריכים לגייס את כל התרומות מתורמים שלא תרמו לקולג' בעבר.

הם הצליחו ואור הפך את התהליך לעוד למידה.

התקיימו 13 פגישות של סיעור מוחין בהן השתתפו 250 תלמידים, אנשי סגל ותושבי העיירה הסמוכה. ועדה שכללה סטודנטים עברה על הצעות מ 26 משרדי אדריכלים. הם הרכיבו צוות של המתכננים הירוקים הטובים ביותר במדינה.

·הגג מכוסה כולו בפאנלים סולאריים, שלא משתמשים בחומרים רעילים או מסוכנים לבריאות.

·מי ביוב מטוהרים ע"י נהר מלאכותי בחממה סמוכה לבניין.

·חלונות סופר יעילים אנרגטית מונעים אובדן חום בדיוק כמו קירות מבודדים.

·את הבניין מקיפה אדמת ביצה משוחזרת כולל גינות ועצי פרי.

·מסכים ישדרו מידע על צריכת האנרגיה, שימוש מים ופליטת גזי חממה ע"י הבניין.

דורות של סטודנטים שהיו שותפים לפרויקט לעולם לא ישכחו אותו. סטודנטים בעתיד ימשיכו ללמוד ממנו.

 


  • מרחב כרמל (צהרון)
    • שנת שירות
      • שיקום
        • קיימות
          • רווחה בקהילה

             
            © כל הזכויות שמורות לעמותת שחרות / רח' הרקפות 2 יקנעם 20692 / טל: 077-7100290 / inbarkeren123@gmail.com

            דף הבית | אודות | קהילת שחר | גלריה | לתרומות | דרושים | צור קשר | English |   

            Tivonet